Tsjechi  Schotland Yorkshire Nagold

Yorkshire

Het begon zo mooi. Het idee om naar Yorkshire te gaan om in het land van de North-Country spiders op de beroemde rivieren te vissen sluimerde al enkele jaren. Eerst bij Ruard, logisch als spiderliefhebber, maar later ook bij de anderen. Het is ook een fascinerende wijze van binden met heel andere uitgangspunten met betrekking tot het patroon. Tel daarbij op dat er maar een paar klassieke schrijvers zijn die zich met het binden van en vissen met spiders hebben beziggehouden, de specifieke regio waar het spidervissen ontstaan is, de aanwezige vlagzalm en de reislust is niet meer te onderdrukken. Als daarnaast in het jaar voorafgaand ondergetekende in Tsjechi prima staat te vangen met spiders op momenten dat er met nimf en droge vliegen niets te vangen is, zit ik al bijna op de boot naar Engeland. In 2009 gaat het dan gebeuren. (citaat uit een stuk van Frits van Merkenstein voor de Poldernimf over onze reis naar Yorkshire)

We zijn inderdaad in Yorkshire geweest en het was een mooie vakantie. In de week dat wij er waren was het Pinkstervakantie in Engeland en ook nog eens heel mooi weer. De bewoners van de streek waar wij waren zochten verkoeling in de rivieren en de kinderen speelden met rubberbootjes op de plaatsen waar wij net een vergunning voor hadden gekocht. Het landschap was prachtig, echt Engels en ik verwachtte ieder moment een Hobbit tegen te komen.

Het huisje dat we gehuurd hadden was heel plezierig. Er zat een magnetron in en we hebben dus maar n keer buiten de deur gegeten. Meestal waren we vrij laat pas weer thuis doordat we vaak nogal een eind moesten rijden.

Alleen Hans heeft twee keer een vlagzalm gevangen op een diepgeviste nimf. Ik heb wel vaak op stijgende vlagzalm staan vissen maar ik kon ze met een droge vlieg of een spider niet vangen. Ik heb alleen forel gevangen, ook geen straf hoor. De meeste vissen heb ik aan een spider gevangen, een Black Stewart spider of een Holospider.

We hebben iedere dag op een andere rivier gevist. Op de Wharf ook nog bij de Bolton Abbey.

We hebben bij Hawes op de Wharf gevist. Het was een hele mooie dag met vrij veel mensen op de oever en laag water. De rivier lag wel heel mooi in het landschap. Ik haakte een forel met een Yellow devil maar verspeelde hem.

De volgende dag gingen we naar de Nidd bij Pateley Bridge. De dagvergunning konden we bij de camping kopen. Het is een mooie kleine rivier, maar wel moeilijk door de overhangende bomen. De forel had hierdoor niet zon last van de zon en wij ook niet. Ik ving 10 forellen, allemaal met een spider: een Holospider, een Black Stewart spider en een Olive spider. Ik heb de hele dag gevist met mijn door Joost Stolk gebouwde splitcane van 210 cm voor een 5 lijn.

De volgende dag hebben we op de Ribble gevist eerst afstrooms van Settle en daarna opstrooms. Ik zag twee keer een ijsvogel. Ik ving 3 forellen, waarvan twee met een droge vlieg. Ik heb meer dan een uur op stijgende vlagzalmen staan werpen. Ze stegen onder de bomen en pakten iets van het oppervlak met een kring, zonder belletje en zonder dat je ook maar iets van ze zag. Ik heb het ook nog met een aantal spiders geprobeerd, omdat ik dacht dat ze iets onder de oppervlakte pakten. Maar ik kon er niet n vangen.

Op de laatste dag visten we op het Scar House Reservoir. Ik vond het daar erg mooi. Toen we aankwamen zagen we nogal wat vis stijgen, vermoedelijk forel. Ik ving daar 4 forellen, twee met een Holospider en twee op een verzopen Claret hopper. Het waren mooie wilde vissen.

The Yorkshire Dales vonden wij erg mooi. We hebben genoten van onze week daar. We hebben veel vlagzalm zien stijgen maar konden ze niet te pakken krijgen. We hebben niet zo veel gevangen, maar dat kwam vast door het lage water en de mooie zonovergoten dagen en soms denken we ook gewoon omdat we niet kunnen vissen.